Frøydis Aakenes

Prosessingeniør - Johan Castberg prosjektet -

Inviter

Rollemodellen er i permisjon og kan ikke inviteres.

Liker

Utendørs, Langtur, Topptur, Ekstremsport, Vind i håret, Backpacker, Brettspill, Håndverker, Sporty, Te, Fargerik, Teamarbeider, Pratsom, Ettertenksom, Forskning, Superhelt, Dans

Jobb

Jeg jobber med å skaffe olje til verden. Oljen jeg jobber med befinner seg ca 2000 meter under bakken, langt oppe i det kalde og sårbare Barentshavet. For å få opp denne oljen trenger man mange forskjellige mennesker. Man trenger folk som er flinke til å finne olje, flinke til å borre etter oljen, flinke til å installere utstyr på havets bunn, flinke til å få opp oljen, flinke til å bygge gigantiske flytende oljeplatformer i stål som kan "rense" oljen, flinke på økonomi, flinke til å planlegge og flinke til mye mer. Ingen er flinke på alt. Derfor har vi satt sammen ca 150 mennesker i et prosjekt som til sammen skal klare å få opp denne oljen på en trygg og ikke alt for dyr måte. Oljen som "pumpes" opp fra undergrunn (reservoiret) er blandet med blandt annet vann, salt, sand og gass. For å få solgt oljen må vi "rense" den slik at den blir "ren og pen". Det er dette som er prosessingniørens (og min) jobb. Jeg må blandt annet finne ut hva slags maskiner og utstyr vi trenger ombord på oljeplatformen for å behandle denne "skittene" oljen. I tillegg må jeg også finne ut hvordan vi må behandle alt vannet og all gassen som kommer opp fra reservoiret. Hvis vi for eksempel skal slippe reservoir-vannet ut i havet, må også dette renses slik at hverken torsken eller myndighetene blir misfornøyde.

Utdanning

Som 4-åring var min drøm egentlig å bli jentesnekker. Jeg tok istedet fagbrev som platearbeider/sveiser - som på godt norsk er en slags stål-snekker. Her bygde jeg blandt annet utstyr som skulle stå på havets bunn og produsere olje og gass. Etter å ha jobbet som dette i 4 år var jeg nysgjerrig på å lære mer. Hvordan fungerte egentlig dette utstyret som skulle stå på havets bunn? Hvordan kunne man vite at dette utstyret var sterkt nok? Jeg bestemte meg for å bli ingeniør! Jeg synes fysikkfagene og matematikkfagene var de gøyeste fagene på studiet - og disse var det mange av! I fysikken lærte vi hvorfor verden oppførte seg som den gjorde. Hvorfor blir sykkelpumpa varm når du pumper luft i sykkeldekket? Hvordan virker et kjøleskap? Hvorfor føles tomaten på pizzaen mye varmere enn brødet på pizzaen? Dette er jo ting mange lærer på videregående, men på universitet lærte jeg også matematikken som gjorde at jeg kunne regne på disse tingene. HVOR varm blir sykkelpumpa? Eksakt HVOR mye strøm trenger jeg for å drive et kjøleskap? Jeg lærte nok til å selv kunne tenke/regne meg frem til hvorfor andre ting i naturen oppførte seg som de gjorde. Og jeg lærte nok til å en dag kunne få en jobb der jeg selv kunne konstruere noe som ville fungere. Ingeniørstudiet knuste nok min barndomsdrøm om å finne opp "evighetsmaskinen", men den gjorde meg på den andre siden i stand til å utvikle nye, og kanskje også geniale, løsninger. Hvem vet ;-)

Om meg

Jeg er en livlig jente som er glad i naturen, fysisk aktivitet, fart, spenning og musikk. På fritiden driver jeg blandt annet med klatring, ski og dans.