Thomas Fuglseth

Project Engineer - DNV GL

Liker

Utendørs, Kampsport, Vind i håret, Bokorm, Brettspill, Håndverker, Traktekaffe, PC, Ettertenksom, Forskning

Jobb

Marine Cybernetics Advisory er en underavdeling i DNV GL som startet som det uavhengige firmaet Marine Cybernetics AS som ble kjøpt av DNV GL i 2014. Vårt kjerneområde er testing av automatiseringssystemer på offshorefartøy. Det kan være systemer som holder fartøy i en bestemt posision, systemer som styrer produksjon og forbruk av elektrisk kraft om bord eller styringssystemer for kraner, boreutstyr og fremdriftsmaskineri. Til dette bruker vi programvare som vi har utviklet selv, som simulerer systemene som skal styres av det vi tester. Arbeidsdagene kan bestå av mye forskjellig. Siden vi utvikler våre egne verktøy, så blir det en del programmering og programvareutvikling. Forberedelse til tester innebærer gjerne å studere dokumentasjonen til styresystemet og det som skal styres, slik at vi kan plukke ut kritisk funksjonalitet som bør testes. Utfra dette bygger vi opp et testprogram, og setter opp en simulator som best mulig modellerer systemet som skal styres. Hvis det er litt spesiell funksjonalitet som vi ikke har sett før, så må det gjerne en del utviklingsarbeid til for å tilpasse modellene våre. Testing foregår som oftest på egne testlaber, enten hos oss med maskinvare og programvare på lån fra leverandøren, eller hos leverandøren selv. Men det kan også skje om bord på fartøyet under ferdigstillelse eller sjøprøve, som kan være en interessant opplevelse. Ellers så er det ikke til å stikke under en stol at det blir noe papirarbeid, spesielt etter en test når vi skal dokumentere resultatene. Utover det som tradisjonelt er vår kjernevirksomhet jobber vi også med å utvikle nye tjenester og verktøy for konsernet som helhet. Personlig har jeg for eksempel jobbet på verktøy for å analysere effekten og kostnaden av forskjellige miljøtiltak i sjøfartsbransjen, og en prototype av en chat-bot som i fremtiden kan brukes av konsernets kunder til å kontakte oss med forespørsler.

Utdanning

Teknisk Kybernetikk handler om hvordan man utvikler systemer som styrer seg selv (ordet "kybernetikk" kommer av gresk: "Kybernetes", som betyr "rormann"). Det kan være alt fra enkle automatiseringssystemer som fartsholder til en bil, til kompliserte industriroboter som skal følge en tredimensjonal bane raskest mulig og samtidig med svært høy presisjon. Det som gjør kybernetikk så interessant for meg er allsidigheten i det. For å kunne styre et system må man forstå det og gjerne kunne modellere det matematisk, så studiet inkluderer mye matematikk, fysikk, elektroteknikk og også kjemi for de som velger det. I tillegg trengs det kunnskap om digitalteknikk og programmering for å implementere styresystemet du designer.

Om meg

På fritiden liker jeg å spille (både på brett og PC, samt penn-og-papir-rollespill). Ellers er jeg interessert i middelalderhistorie og levendegjøring av historie, og driver både med historisk håndverk og middelaldersk kamp-reenactment. Og så er jeg en noenlunde kompetent lafter.