Realfagenes mange ansikter: Rollemodell i klasserommet

«Hvis Einstein ikke hadde talent, er det håp for absolutt alle»

Det er ikke alle elever som vet hva en ingeniør gjør for noe, og mange forstår ikke hvorfor de må lære matematikk. Da kan det være fint å få besøk av en rollemodell.

Hvis Einstein ikke hadde talent, er det håp for absolutt alle.
 Sivilingeniør Susanne Rusnes åpner foredraget for fysikk klassen på Sandnes videregående skole med å forklare at Einstein selv mente at han ikke hadde noen spesielle talenter. Han var bare lidenskapelig nysgjerrig.

– Er det én ting jeg vil at dere skal ta med dere fra denne timen her, så er det at alt er vanskelig når man ikke kan det. Men hvis man bare er interessert og jobber litt for det, så får man det til, sier Rusnes.

Rollemodeller

16 av de 21 elevene i klasserommet vurderer realfagsutdanning, men det er ikke så lett å forestille seg hva slags jobbmuligheter som faktisk finnes. Det er derfor rollemodell Susanne Rusnes er på besøk.

Rollemodeller er frivillige med realfaglig bakgrunn som drar på skolebesøk og forteller om hvordan de opplevde fagene i skolen og hvordan de bruker dem i yrkeslivet. Ordningen ble etablert av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering i 2011 for å inspirere elever til å velge realfag.

– Jeg valgte å bli rollemodell fordi jeg syns det er kjekt å vise at realfag har et ansikt. Jeg syns selv det har vært et veldig godt valg og jeg vil at andre skal vite at de faktisk har den muligheten, sier Rusnes, som selv har vært elev på skolen.

I tillegg til Rusnes finnes det over 1000 andre rollemodeller; de er dataingeniører, leger, geologer, farmasøyter, miljørådgivere og mye annet. Rollemodell tiltaket er et gratis nasjonalt tilbud til alle skoler.

To streker under svaret

Med humor, sjarm og engasjement gir den unge sivilingeniøren realfag et ansikt. Det blide ansiktet under panneluggen tilhører for øvrig en rollemodell som elsker neglelakk, hater koriander og foretrekker to streker under svaret. Rusnes, som har en mastergrad i bølger, jobber for tiden med «supply chain management» for Subsea 7. Hva det egentlig betyr forsøker hun å forklare de nysgjerrige elevene med bilder og illustrasjoner, men det er nok det at man kan tjene «graps med penger» hvis man velger å jobbe offshore som blir husket best i etterkant.

Etter en runde med spørsmål fra elevene takker Rusnes pent for seg og Bente Espedal, fysikklærer og avdelingsleder for realfag på Sandnes videregående skole, sier seg fornøyd med det vellykkede besøket.

– Det gir kunnskap om samfunnet i tillegg til det de lærer på skolen og det er fint å se ansikter. Se mennesker som holder på med ting, og det sier jo elevene og; det er inspirerende å se hva de kan bli.

Tekst og foto : cmedia